czwartek, 18 października 2012

cygańska droga czyli walka z galaretką


Przepis wyszperałam w Internecie. Wizyta u przyjaciółki na plotkach bez ciasta to jak .. hm nawet nie wiem do czego porównać .. zupa bez soli? Wracając do przepisu, wizualnie ciasto jest bardzo ciekawe dlatego postanowiłam go wykonać.  Ciasto ogólnie jest bardzo proste poza kwestią galaretki. Jak zwykle musiałam wybrać coś dziwnego zamiast upiec standardowy placek. Na masie należało ułożyć paski biszkoptu co też zrobiłam i między nie wyciąć paski galaretki. Od razu uprzedzam, że lepiej jest wlać tężejącą galaretkę w rowki. Należy jednak uważać, żeby galaretka nie byłą zbyt płynna gdyż w przeciwnym razie rozleje się ona po całym cieście. Ja za pierwszym razem zrobiłam galaretkę zgodnie z przepisem i nie był to dobry pomysł. Galaretka nie chciała odkleić się od brytfanki, potargała się miejscami i musiałam ją rozpuścić i wlać lekko płynną między ciasto.  Na szczęście ciasto zostało uratowane i mogło pięknie prezentować się na stole. Ciasto dobrze prezentuje się zarówno w wersji czekoladowej jak i makowej. Ja wykonałam biszkopt czekoladowy, według przepisu powinno być ciasto ucierana z bakaliami i makiem. W oby wersjach ciasto dobrze smakuje. 

Składniki:
ciasto ciemne:
20 dag orzechów
20 dag maku
kostka margaryny
20 dag rodzynek
2 łyżki miodu
2 łyżki kakao
1 łyżeczka sody oczyszczonej
1 łyżeczka mąki ziemniaczanej
0,5 szklanki cukru
6 jajek

ciasto jasne:
4 jajka
szklanka mąki
3/4 szklanki cukru 
łyżeczka proszku do pieczenia
masa:
25 dag margaryny
3 jajka
0,5 szklanki cukru
olejek cytrynowy
2 galaretki czerwone i 2 zielone

Wykonanie:
Margarynę z cukrem utrzeć na biały puch i dodawać najpierw jajka a potem resztę składników. Dobrze wymieszane ciasto przekładamy do formy i pieczemy.
ubijamy białka na sztywno i dodajemy cukier i żółtka. Na koniec delikatnie dodajemy mąkę z proszkiem do pieczenia. Biszkopt pieczemy 30 minut w 180 stopniach.
Masa: ucieramy margarynę z cukrem i dodajemy jajka, a na koniec olejek cytrynowy. 
Ciemne ciasto dzielimy na dwie części na jednej rozsmarowujemy połowę masy. Na wierzch kładziemy plastry biszkoptu na przemian z plastrami galaretki. Na wszystko nakładamy resztę masy i przykrywamy  ciemnym ciastem. Wierzch możemy polać polewą. Smacznego! 

1 komentarz: