wtorek, 30 października 2012

WZK czyli wuzetka


Chyba każdy próbował ten wypiek w swoim życiu. Najbardziej chyba popularny warszawski relikt minionego systemu. Zastanawialiście się skąd taka nazwa? Internet źródłem wiedzy wszelkiej. Istnieją dwie wersje, pierwsza mówi, że nazwa pochodzi od trasy W-Z obok której istniała cukiernia, druga z kolei stwierdza, ze podczas „normalizacji nazewnictwa” Wypiek Z Kremem został WuZetKą. To tyle na temat nazewnictwa i przejdźmy do konkretów. Ciasto nie jest skomplikowane w wykonaniu. Biszkopcik czekoladowy, bita śmietana, polewa czekoladowa i dżem, polecam wiśniowy. Istnieją przepisy gdzie ciasto przekłada się samą bita śmietaną. Ja polecam jednak dodanie albo fix śmietankowy albo żelatyny dla pewności, że z śmietaną nie stanie się nic nie oczekiwanego.  Polewę najlepiej uzyskać z roztopionej czekolady w kąpieli wodnej. Można ją połączyć z żelatyna aby uzyskać bardziej sprężysty efekt. 
  Moja wuzetka spotkała się z bardzo miłym przyjęciem. Oczywiście wszystkim smakowała tylko nie mnie. Niestety moja niechęć do bitej śmietany nie została przełamana nawet takim ciastem.  Dlatego też polecam go wszystkim łasuchom bez awersji do śmietany.
Składniki:
ciasto:
4 jajka
3/4 szklanki mąki
2 łyżki kakao
0,5 szklanki cukru
łyżeczka proszku do pieczenia

masa:
1 litr śmietany kremówki
2 fix do śmietany lub 2 łyżki żelatyny
aromat pomarańczowy 
dżem wiśniowy.

polewa:
0,5 kostki margaryny
4 łyżki śmietany kwaśnej
łyżeczka żelatyny
3 łyżki kakao

Wykonanie:
Ubijamy białka na sztywno i stopniowo dodajemy cukier i żółtka. Na koniec mieszkamy mąkę z proszkiem do pieczenia i kakao. Gotowe ciasto wlewamy na brytfankę i pieczemy 30 minut w 180 stopniach
Ubijamy śmietankę na sztywno i dodajemy pod koniec ubijania żelatynę lub fix. Na sam koniec możemy dodać aromat zapachowy, ja dodałam pomarańczowy ale równie dobrze sprawdzi się rumowy czy migdałowy. 
Zimne ciasto kroimy wzdłuż na dwie części. Spód smarujemy dżemem a następnie układamy ubitą śmietanę. Przykrywamy drugim kawałkiem ciasta i polewamy przygotowaną polewą. A właśnie jak zrobić polewę? Roztopić margarynę i dodać do niej śmietanę i kakao. Na koniec do polewy dodajemy żelatynę i gotowa. 
Ciasto można ozdobić bitą śmietaną wyciśniętą z szprycy. W tedy mamy ciasto którego nie powstydziłaby się żadna cukiernia. Smacznego:)  


4 komentarze:

  1. Rewelacyjnie wygląda a pewnie jeszcze lepiej smakuje :) aaaaa no i niezłe zdjęcie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na ciacha to tylko do Ciebie! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. A to tez smaczne, znam i proszę o kawałek:)

    OdpowiedzUsuń
  4. właśnie wsadziłam cisto do piekarnika ale mam pewną obawę że jeszcze nie minie 30 minut a będzie zbytnio upieczony

    OdpowiedzUsuń